ניוזלטר ינואר 2017
ראיון עם טפסר בכיר חיים תמם

טפסר בכיר חיים תמם מכהן כראש אגף בטיחות אש וחקירות משנת 2000, במהלך שנותיו בתפקיד חלו תפניות רבות ושינויים רבים הן במערך הכבאות וההצלה והן בתקנים ובתקנות הנוגעים לאש.

 IP5A7458

אגף הבטיחות נחלק ל- 7 מחוזות, ומטרתו לטפל בנושאים רבים כמו רישוי והיתרי בנייה, פרסום תקנות ותקנים והסדרת נושא בטיחות האש בכל תחומי החיים.
בעבר היתה חוסר אחידות בדרישות האש במחוזות השונים, כך למשל יכול היה להיות מצב בו נבנים שני מגדלים צמודים כשכל אחד נמצא בשטח שיפוט שונה (רמת גן ובני ברק למשל) כאשר על כל אחד לעמוד בדרישות שונות לבטיחות אש.
"אגף בטיחות האש מחויב להיות בקדמה ובחזית מבחינת הפתרונות והתקנות, אנחנו מודעים ועוקבים אחר כל החידושים והשינויים בשוק, לאחרונה למשל יש עליה בפופולריות של חניונים אוטומטיים במבנים, אנחנו חייבים להיות מוכנים לכך עם תקנות ופתרונות בטיחותיים. כך בנוגע לנושאים רבים נוספים, היום כולם מדברים על מעבר לאנרגיה ירוקה ושימוש בגז טבעי – אנחנו צריכים להיות מוכנים עם פתרונות להתנהלות וטיפול מבחינה בטיחותית בהולכה ובשימוש בגז"

IMG 1992
התמונה מתוך האתר הארצי לכבאות והצלה

כיצד אתם מודדים את פעילותכם ואיך אנחנו ממוקמים בהשוואה לעולם?

"המדד המקובל כיום הוא במספר ההרוגים בשריפות שנגרמו מתאונות (ולא כתוצאה מהצתות וחבלות), בשנים האחרונות אנו עדים לירידה מתמדת בכמות ההרוגים בשריפות בישראל"
"אם בשנת 2012 נהרגו בישראל 23 אנשים, בשנים לאחר מכן נהרגו 18 ו- 17 אנשים ואת שנת 2015 סיימנו עם 9 הרוגים, זה הנתון הנמוך ביותר בעולם כיום הנמדד במספר הרוגים לכל מיליון תושבים"
וצריך להוסיף לכך את העלייה המתמדת בעבודתנו ובבנייה בכלל, בשנת 2015 פקחי הרשות בדקו כ- 60,000 עסקים וטיפלו ב 14,000 היתרי בנייה, מדובר בעליה של 40% מהשנה שעברה"
זה מחייב אותנו כמובן בהגדלת כח האדם ובשיפור התקנים והתקנות.
לאחרונה הוחלט על אימוץ התקן האמריקאי (NFPA) והתאמתו לשוק הישראלי במקום לבנות תקן ישראלי מאפס, על מנת לחסוך במשאבים ולקצר תהליכים.
העבודה שלנו לא היא לא בתחום הבנייה בלבד, אחד הנושאים המטרידים אותנו בשנים האחרונות הוא שריפות באוטובוסים, בכל שנה נשרפים בישראל 160-170 אוטובוסים, מדובר בנזק כלכלי עצום ובסכנה ממשית לנפש, כחלק מטיפול בבעיה הוחלט לחייב החל מ 1.1.16 להתקין בכל אוטובוס חדש מערכת כיבוי אוטומטית ובהדרגה גם באוטובוסים בני ארבע שנים. פתרון זה קיים במדינות רבות בעולם והוכיח את עצמו כיעיל"

כיום קיימות בארץ תכניות לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה, האם יש תוכניות להגנה על מבנים קיימים בפני אש?

הנציב מינה לאחרונה וועדה מיוחדת שתבדוק את הנושא, המטרה היא לטפל בבניינים שנבנו לפני שנת 1980 (תיקון תש"מ) ובשלב הראשוני בבניינים מעל 29 מ', בבניינים אלו חדרי מדרגות פתוחים שאינם מאפשרים מילוט במקרה של שריפה. בבתים אלו יש להתקין גלאי עשן, להגן על ארונות החשמל שעשויים ברובם מעץ, להתקין ברזי כיבוי בכניסות, לטפל במסתורי כביסה (שעשויים מחומרים דליקים בדרך כלל) ולפתוח פתחים לשחרור עשן.
בכל המקרים מדובר בעלויות לא גבוהות ובפעולות שלא פוגעות באורח החיים בבניין.
התקנה כרגע באישור הלשכה המשפטית ובעבודה מול המשרד לביטחון הפנים.

כיצד אתם פועלים מבחינת הסברה לציבור הרחב?

בכל שנה יש מקרים רבים של אירועים במשקי הבית הפרטיים ויש חשיבות רבה לשיתוף הפעולה של האזרחים. לאחרונה יצאנו בקמפיין רחב בתחנות הרדיו ובקרוב גם בטלוויזיה, במטרה להעלות את המודעות בשימוש זהיר בתנורים ולהפחית את השימוש בתנורי ספירלה, אנשים לא מודעים לסכנה בשימוש בתנורים מסוג זה. השנה חווינו מקרה טראגי של שריפה בה נהרגו שלושה ילדים ברהט לאחר שתנור ספירלה שהושאר בחדר הצית בגדים שנתלו לייבוש.

במקביל אנחנו גם עובדים על הסברה לגיל הרך בפרויקט של "כבאי לגן" ו"כבאי לבית הספר" ובקרוב גם הסברה במסגרות של הגיל השלישי, בפרויקט הזה מגיע כבאי להעביר פעילות חינוכית הסברתית.

DSCF5458
התמונה מתוך האתר הארצי לכבאות והצלה

ומה בנוגע לאכיפה? אנחנו יודעים שיש תחומים רבים בהם אם אין אכיפה.

אחד הפרויקטים הבאים שלנו, בהוראת הנציב ובשת"פ עם משרד הכלכלה, הוא הסדרת נושא היועצים וקביעת קריטריונים ל"מורשה בטיחות", אותו מורשה בטיחות יהיה חשוף לתקנים ולתקנות ויוכל ללוות את המתכנן, היזם והקבלן ולבנות עבורם תכנית נכונה ובכך לקצר את תהליך ההיתר ולמנוע תכנון לקוי כך שהבודק מטעם רשות הכבאות וההצלה יוכל לאשר את התוכניות בקלות ולא "ללמד" את היועץ כיצד לתכנן.
המתכננים והקבלנים צריכים לדעת שהאחריות מונחת על כתפיהם ושהם חשופים גם לתביעה פלילית, מבלי להיכנס לאירועים נקודתיים אנחנו מכירים למשל מקרה בו נשרף מבנה מסחרי שהיה מבוטח אך לא עמד בדרישות הכבאות, במקרה הזה חברת הביטוח לא הסכימה לשלם ללקוח את מלוא סכום הפיצוי, חברת הביטוח לא תפצה את הלקוח במקרה בו המבנה לא עמד בדרישות הכבאות.

כיצד אתם מתמודדים עם השינויים באופי הבנייה בארץ, מצד אחד בניינים גבוהים מאוד ומצד שני בנייה שהולכת ונהיית צפופה במרכזי הערים כדוגמת תמ"א 38?

הבנייה לגובה מציבה אתגרים חדשים, בבניינים גבוהים מאוד אין אפשרות להגיע עם מנוף ולחלץ אנשים לכודים ולכן חשוב מאוד להקפיד על התקנות. בראש ובראשונה יש לדאוג להגנה פסיבית במבנה ולבנות בחומרים העמידים באש, היתרון של הגנה פסיבית הוא שאין צורך בתחזוקה והעלות נמוכה. במקביל חשוב להקפיד על תכנון נכון של המבנה כמו חדרי מדרגות, קיצור מהלכים משותפים, הגבלת אורכים של דרכים ללא מוצא במטרה לקצר את הדרך למקום בטוח וכמובן חשוב להקפיד על התקנת מערכות אקטיביות תקניות כמו גלאים, מערכות כיבוי אוטומטיות ומערכות ופירים לשחרור עשן.
חשוב לזכור שחובה לתחזק את המערכות האקטיביות, מערכת שאינה מתוחזקת לא תתפקד במקרה חרום ועלולה להוביל לאסון! אם כיום אנחנו מדברים על 9 הרוגים בשנת 2015 – שריפה אחת בבניין גבוה ולא מתוחזק עלולה לגרום לעשרות הרוגים.

לקריאה נוספת על בניה רוויה>>

IMG 0334
התמונה מתוך האתר הארצי לכבאות והצלה

תחזוקת המערכות והבניין היא לא רק בידיים של מי שמתחזק את הבניין, גם לדיירי הבניין יש חלק בנושא, חשוב מאוד להשאיר את המעברים ואת חדרי המדרגות פנויים ולהקפיד על דלתות אש סגורות כל הזמן.
חדר המדרגות בבניינים מודרניים משמש כאזור מילוט בטוח ונקי מעשן, במקרה בו משאירים דלת אש פתוחה ויש שריפה העשן יחדור במהירות לחדר המדרגות והמרחב יהפוך ממקום בטוח למלכודת.
בנוסף לצוות הבטיחות טיפ קטן וחשוב: במקרה בו יש שריפה בבניין וחדר המדרגות נתמלא עשן בגלל שלא היה אטום אין להשתמש בו בשום פנים ואופן! יש להסתגר בדירה בה אין עשן, לאטום את הדלתות ולפתוח חלון שיאפשר אוורור והוצאת עשן.
במקרה של בנייה צפופה במרכזי הערים קיימת בעיה שונה, רחובות צרים רבים במרכזי ערים לא מאפשרים תנועת רכב כיבוי (דרישה מינימלית של כביש ברוחב 4 מטרים לפחות) ובמקומות רבים אין אפשרות לפנות שטח לרחבת ההיערכות לצוותי הכיבוי.
במקרה בו המקום צפוף ולא ניתן לפנות שטח לרחבה זו ניתן לפתור את המתכנן מהקצאת השטחים ובתנאי שיותקנו בבניין מערכות כיבוי אוטומטיות.
בעיה נוספת אתה מתמודדים כיום היא הריהוט והחפצים בתוך הדירה, חפצים רבים היום מיוצרים מחומרים דליקים, אם לפני כשלושים שנה שולחן היה נדלק תוך כשלושים דקות ברהיט מודרני יעברו כשלוש דקות בלבד עד להצתת הרהיט ולכן יש חשובות גבוה יותר להגעה וטיפול מהירים בשריפה.

Bigstock Fire Emergeny Equipment Small

לסיכום, האם יש לך המלצות מיוחדות למתכננים ולמחזיקי הבניינים?

חשוב מאוד להכיר את הוראות הנציב, תקנות התכנון והבנייה ובטיחות האש, ניתן לראות את כולם באתר האינטרנט של שירותי הכבאות וההצלה, כמו כן במקרה של שינויים בתוכניות חשוב להתייעץ עם הכבאות ולבדוק האם השינויים משפיעים על בטיחות המבנה.
והכי חשוב – לתחזק את המערכות הקיימות ולדאוג שדלתות האש במבנה ישארו סגורות ולא להפוך את אזורי המילוט ואת ארונות החשמל למחסנים.

כותרת לסרטון