מאי 2013
כיצד מוסיפים על גג אחד - בית מלון, מגדל מגורים ומבנה מסחרי?

כיצד מתכננים על גג אחד - בית מלון, מגדל מגורים ומבנה מסחרי?

ראיון עם גיא ארבל מ'אורן מ.א.ז אדריכלים בע"מ', משרד המתמחה בתכנון מבנים מסחריים, בניה ציבורית ומבני משרדים.
מבנה ה'גרנד קניון' בחיפה, קניון מרכזי בעיר וביישוביי בצפון בכלל, הינו מבנה משנות ה-90, בעל שטח של כ- 250,000 מ"ר הנפרשים על 3 קומות מסחריות ו - 3 קומות חניה. המבנה עומד כיום בפני הרחבה הכוללת תוספות משמעותיות, המתוכננות ע"י 'אורן מ.א.ז אדריכלים בע"מ

575554 Grand Kanion

אלו תוספות מתוכננות כיום למבנה הקניון?

הבניה של הקניון לא הסתיימה ביום הפתיחה, זה פרויקט מתמשך של למעלה מ- 20 שנה. קניון זה מעין אורגניזם שכל הזמן עובר שינויים ושיפוצים. סבי, אדריכל משה אורן, הניח את אבן הפינה בתכנון התב"ע, דודתי, אדריכלית ענת זוהר תכננה את המבנה שנפתח בשנת 1998, והמשרד עוסק באופן קבוע בשינויים ובתכניות עתידיות.
כיום, ניצב בפניי אתגר גדול לבנות על גג הקניון. הקניון מתוכנן בחלקו, לשאת מבנים על הגג. בתכנון המקורי דובר על מגדל. עם זאת כיום הדרישה הורחבה, והאתגר הוא להעמיד על גג הקניון 3 קומות של חניה, 2 מגדלים בני 27 קומות, שאחד מהם הוא בית מלון, ומבנה משרדים, שנועד לתת מענה לצורך באזור הזה.
בשלב הזה חלק מהפרויקטים העתידיים על הגג כבר בתכנית בניין עיר בסמכות ועדה מחוזית, וחלקם בשלבים של מכרז וביצוע.

מהם האילוצים והמורכבויות המרכזיות המכתיבים את התכנון?

זהו פרויקט מורכב מאד. אני לא מתייחס רק לעניין הבירוקרטיה והאישורים, שזה תמיד מורכב, נוספת פה מורכבות גדולה שהיא בעיקר קונסטרוקטיבית ומערכתית, ואפרט:
הבחירה איך ומה לעשות, נקבעת ע"י המערכת הקונסטרוקטיבית שהגג יכול לשאת והתייחסות לתשתית הקיימת. אני לא יכול להוריד מעליות בלי תיאום עם מה שקורה למטה בקניון. כך גם הדבר לגבי עמודים, הם צריכים להיות מובנים על עמודים קיימים, וכן גם מערכת מזוג האוויר, האינסטלציה, צריך להוסיף למערכות קיימות וכן הלאה. 
יוצא שכבר בהתחלה אנחנו מאד מוגבלים במה שאפשר לעשות, ואנחנו עושים מאמצים תכנונים גדולים, כדי לגרום לדבר הזה לעבוד היטב.
מורכבות חשובה נוספת היא – שאנחנו צריכים לבנות בזמן שהקניון פועל. המטרה שלנו היא לא להפריע לפעילות הקיימת ולא לתושבים בסביבה.

575558 Hotel Amarant Kiev

אלו פתרונות מצאתם לכך?

מבחינת מורכבות הבנייה במקום שעובד, והרצון למנוע הפרעה לסביבה, נתנו לקבלן פתרונות שונים, כמו למשל בניה של תאים אקוסטיים, שבתוכם יעשו הקידוחים, ולוחות זמנים מוגדרים לביצוע עבודות שיש בהם פוטנציאל של מפגעי רעש.
מבחינת התכנון, ישנם מספר דברים מרכזיים:
• נעשו חישובים רבים ע"י הקונסטרוקטור, איפה אפשר לבנות, עד כמה אפשר לבנות, איזה עמודים לחזק, יש פה תכנון שלם מורכב מאד. אגב, מדובר בקונסטרוקטור של הבניין המקורי, ד"ר ברדיצ'בסקי מח. ארז, שתכנן את הבניין ומלווה את אותו כבר 17 שנה.

• הקטנה של העומס הסטטי של הבניין – במילים אחרות, המבנים צריכים להיות קלים, ולכן זה מוביל אותנו לשימוש בחומרים מאד מסיימים, כמו למשל בניה קלה בלוחות איטונג-טק. לוחות אלו יכולים להקטין באופן משמעותי חלקים מסוימים במבנה עד כדי 50% מהמשקל המתקבל בבניה קונבנציונאלית

ללוחות האיטונג-טק עוד יתרון חשוב והוא – בטיחות. בבנייה פרטית השקולים הבטיחותיים נמצאים לרוב תהליך התכנון, ואילו כאן נושא הבטיחות הינו מרכיב מהותי בפתרון כולו. הלוחות עמידים באש לפחות 120 דקות, שזה מבחינתנו סטנדרט מחייב.

האם ישנם אילוצים המשפיעים גם על התכנון החיצוני של המבנים?

בפרויקט כולו יש התייחסות משמעותית לנושא שנקרא ה'חזית החמישית' – הגג. בניגוד לרוב הערים בישראל, החזית החמישית בחיפה, משמעותית. נהוג לומר שרק מבט אלוהי משקיף על המבנים מלמעלה, אך במקרה הזה יש לא פחות מ- 5 שכונות, שמשקיפות על גג הפרויקט.. כך שנדרשנו למצוא פתרונות להסתרה של מערכות וצנרת הממוקמים על הגג. 
הנצפות הזאת, הביאה אותנו לתכנון אזור החניה על הגג, המקורה בפרגולות ירוקות. יהיה אחוז גבוה של ירוק אמיתי שישפר משמעותית את האופי של הגג הקיים. 
ובכל זאת מתבקש לשאול, האם המורכבות הרבה משתלמת? אולי היה כדאי לבחור בחלופה זמינה אחרת לפרויקט?
את השאלה הזאת צריך, מן הסתם להפנות ליזמים, אך היתרון הגדול של הגרנד קניון הוא המיקום המנצח והחיבור למנהרות הכרמל, שהופך אותו לעוד יותר אטרקטיבי. במקום יש תשתית שלמה המשרתת רבבות אנשים שעוברים במקום מידי יום. הפרויקט החדש ייתן מענה לצרכים שממילא קיימים במקום, כך שמדובר על מערכת סימביוטית שתועיל לכולם.

575557 Hotel Reiss Kassel Germany

מבין הפרויקטים שאתה עובד עליהם, איפה עוד אתה מוצא אתגר יוצאי דופן?

קצת קשה לבחור, בכל פרויקט יש אתגר.. אבל אולי תכנון ועיצוב בתי מלון. בשלוש שנים האחרונות פתחנו ארבעה בתי מלון באוקראינה ובגרמניה, שאנחנו תכננו ועיצבנו מהתחלה עד הסוף. זה תחום שמציב אתגרים ייחודיים. 
האתגר המרכזי בבית מלון הוא, שאתה מראש מכוון ל'טוטל דיזיין'. אתה צריך לחשוב מהמאקרו למיקרו כל הזמן. זה מתחיל מהאדריכלות ונגמר בבחירה הנכונה של האהיל ליד המיטה.
ויש עוד דבר – בבית מלון ברגע שהפרויקט גמור, הלקוח לא אמור לעשות כלום, אלא לפתוח את המלון לקהל. זה שונה למשל מפרויקטים מסחריים ומבני מגורים שיש עוד עבודה גם אחרי שמסתיימת הבניה. 
מלון זה הפרויקט היחידי שאתה מתכנן, ואתה יכול לחוות אותו באמת, כמשתמש. זה מאד כיף להתארח במלון שאתה תכננת ועיצבת. יש לנו מנהג במשרד, כשאנחנו מסיימים פרויקט, לקחת את צוות המשרד לסוף-שבוע בפרויקט. יש בזה פן לימודי ומקצועי, פן חברתי וזאת חוויה כל פעם מחדש.

נסיים עם ההתחלה, מה הביא אותך להיות אדריכל?

גדלתי בבית של אדריכלים ואני בטוח שיש לזה קשר ישיר לבחירה שלי. כל ההסתכלות שלי בתור ילד עוצבה ע"י זה ששמעתי את המשפחה מביעה דעות על כל מיני דברים, אפילו כמו לשבת במסעדה ויש ביקורת חיובית או שלילית על עיצוב. זה נטמע בך, בין אם אתה רוצה או לא.
אני די בטוח שהיה לי קשה לבחור בכל מקצוע אחר. להיות אדריכל, זה מימוש של החלום שלי. היו היו לי עוד חלומות, אך רובם לא מאד ריאלים להגשמה כמו להיות מעצב רכב.. ועם זאת, זה חלום שעדין נשאר בתחום העיצוב והתכנון.

כותרת לסרטון